Mitt liv 1

Tänkte här, idag, ge en kort bakgrund. För att det kanske kan vara svårt för er som itne känner mig väl, att haja läget;)

Mailade en vän, och tycker att mitt svar ger en bra inblick. Har ändrat lite i svaret.

Kan göra som så att jag berättar i korthet (inte för att jag inte vill berätta allt, men det skulle kräva flera block tror jag..haha) om läget sedan jag fick ledgångsreumatism.
I samma veva som jag träffade Mats så fick jag ledgångsreumatism. Det var 2002, och jag bodde då i Sävsjö. Mats och jag träffades via 7ehimlen, på nätet. Han är från Linköping, men bådde då i Jönköping.
Jag flyttade hit till Jkp hösten 03 och vi gifte oss i januari 2004. Läste under två år upp betyg på en folkhögskola. Redan innan jag fick sjukdomen hade jag problem med mina fötter, men hösten 04 var det ett faktum att jag var tvungen att steloperera höger stortå. Låter simpelt, men under två månader är man gipsad och måste vara så still som möjligt. Det är rullstol som gäller om man ska ut.

Jag fick vara borta två månader från skolan, och lyckades iaf slutföra studierna.
Hösten 05 började jag läsa till gymnasielärare, men kroppen började bli sämre. Hade mycket värk.
Gick på rehabillitering på sjukhuset i flera veckor, i omgångar. Jag hade så ont att jag inte ens kunde vara med på avslappningsövningarna. Min läkare vägrade ge mig nya bromsmediciner. Detta resulterade i att jag, jan 06, blev så dålig att jag inte kunde fortsätta plugga. Då for även stiften ut ur min tå, som de satte in när jag opererades.

Den andra foten krånglade, så den opererades juni 06. Allt gick så långt med min kropp att jag inte kunde vända på mig i sömnen utan att vakna av värk. Hade ont överallt. Flera arbetsterapeuter, sköterskor, och min sjukgymnast var på min läkare om byte av bromsmedicin. Som ska stoppa reumatismen så mkt det går.
Steloperationer innebär att man fixerar en led, så att den inte ska kunna kröka sig. När man har RA (Rematuid Artrit) så kröker sig lederna gärna.
Sammanlagt har jag gjort 5 steloperationer, och inväntar en 6:e i vår.

Fick testa flera olika, starka mediciner. Ta sprutor hemma mm. Första nyare medicinen jag fick, mådde jag jättebra av i två veckor. Sen motarbetade kroppen medicinen, så jag blev väldigt sjuk. Så fortsatte det under ett år provade jag tre starka mediciner och ingen av dem fungerade.

Det gjorde att hoppet släktes mer och mer, samtidigt gjordes operationer på mina fötter. Har varit heltsjukskriven sedan 06, men till och från sjukskriven sedan 02.
Plus en massa probelm med tänder, som kostat säkert 20 tusen pga mediciner mm.
Fick, pga en njurbäckeninflammation veta att min ena njure fungerar 10 %

Låter som att jag klagar, vilket inte är min mening. Har mellan varven haft ett jättebra liv med, och Mats är fantastisk:) Såklart är vår katt en lyckoskatt!:)

Sen, i februari 08, hann allt ikapp mig. Sorg över sjukdomen, depression, ångest..ja allt. Jag la in mig på psyket, och blev kvar i 4 veckor. Det var INTE en positiv upplevelse. :/ Dock fanns där människor, om än få, som gjorde dagarna bättre.
Men nu förstår jag hur människor känner sig, som inte vill leva. Jag är fortfarande mitt i processen, och vissa dagar vill jag dö. Men, jag lever. Och äter 100 tabl i veckan, minst:/
Ska vid senare tillfälle berätta om hur upplevelsen på psyket var.

I sommar har jag fått en ny reumatisk sjukdom, Sjögrens syndrom. Det enda positiva med den är att man får billigare tandvård, vilket är bra:)

Tack vare Gud, underbar familj (min och Mats) och vänner har gjort att jag orkar. Alla era fina kommentarer och brev berör mig djupt.

Min man är en klippa, som jag inte vill leva utan.




Kommentarer
Postat av: Siw Harrysson

Hej Sara! Har just läst din blogg o tårarna väller fram. Ska alldeles strax ila till jobbet men känner att jag vill skicka en tanke o en kram o önska dig det bästa av allt:Guds närvaro i ditt liv. Du finns i mina förböner.

2009-11-02 @ 07:23:46
Postat av: Oscar Sundbäck

Hej älskade Sara!

När jag läser dig blir jag rörd, och ledsen över hur din situation har och är. Kan inte läsa det utan att ögonen tåras! Du är en underbar människa, otroligt stark, vet ej om jag hade klarat allt det där som du har gått igenom! Du finns i mitt hjärta, har tänkt på dig till och från sedan sävsjö tiden=)

Var rädd om dig! Du är värdefull!

Kram Oscar

2009-11-02 @ 15:56:59
Postat av: Susanna mjörnell

Hej Sara!

Förstår när jag läser ditt brev att du har det väldigt tufft! vill bara skriva att jag ber för dig och tänker på dig!

2009-11-02 @ 19:34:42
Postat av: Energy

Sara du är underbar. Jag känner med dig angående depressionen, jag var också där. Djup och fylld av dödstankar.



Men du är en klippa, min klippa. Du är så totalt underbar och du ger så mycket av dig själv. Jag önskar och hoppas att jag får en dag ge tillbaka allt du gett mig!

2009-11-02 @ 21:00:48
Postat av: Sara

Vad goa ni är!! kram till er alla:)

2009-11-03 @ 01:15:27
URL: http://jagmigochmittliv.blogg.se/
Postat av: Maine

Tack Sara för att du delar med dig av ditt liv så öppet och utan masker.

Så berörd av att läsa det här. Tårarna rinner.

Men du är ju en fantastisk liten människa med en fantastisk Gud.

Jag tror på Dig!

Massor med kramar och välsignelser till Dig och Mats!

Ps. Tack för att du skickade den här länken till mig

2009-11-06 @ 21:48:37
Postat av: Maria Jensen

Hej Sara!



Vad tråkigt att höra att du har det så jobbigt, det hade jag ingen aning om. Jag vill sända en stor kram till dig och även be för dig.

2010-01-04 @ 08:00:02
URL: http://solochmoln.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0